Hafidz Qur'an and Its Influence toward High School Students Learning Achievement in Indonesia

  • Muh. Arif Pascasarjana IAIN Sultan Amai
  • Iswan Nggolitu IAIN Sultan Amai Gorontalo
Keywords: hafidz qur'an, learning achievement, high school student

Abstract

This article elaborates on the achievements of the memorization of the Qur'an in the achievement of students’ learning in Gorontalo. These studies focus on the ability of the haafiz (memorizer) Qur'an in Islamic High School Student of Insan Cendekia Gorontalo is not less than of 5 juz as set forth in the vision and the tahfidz Qur'an syllabus started from semester 1 to 5 with should memorize juz. Thus, division is made up of 30 juz 1 to with juz 4 so that as a whole was 5 juz. The ability of the haafiz Quran obtained the rate of speed and the number of the surah memorized by any learners differ between each other so that the teacher provide different methods in activity recite on the activity or activities tahfiz tasmi' performed at dawn by a fellow colleague. The results showed that the impact of learning achievements by the Qur'an haafiz learners on the subjects of Hadith and Qur'an natural science (IPA) in the Islamic High School Student of Insan Cendekia Gorontalo was shown by the results of the assessment of learning achievements of students on subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdurrahman, Abdullah Saleh. (2005). Teori-Teori Pendidikan Berdasarkan al-Qur’an. Pub. 3; Jakarta: Rineka Cipta.
Ahmadi, Abu., & Widodo Supriyono, (2001). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Ali, Muhammad. (2002). Guru dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru, Algesindo.
Anwar, Rosihan. (2004). Ulumul Qur’an. Bandung: Pustaka Setia.
Arifin, M. (1996). Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara.
Arikunto, (2003). Evaluasi Pendidikan. Pub. 3; Jakarta: Gramedia.
Awabuddin, Abdurrab N., (1991). Teknik Menghapal al-Qur’an. Bandung: Sinar Baru.
Departemen Agama RI, (2012). al-Qur’an Transliterasi Latin Terjemah Indonesia. Jakarta: Suara Agung.
Departemen Pendidikan Nasional. (2007). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Djamara, Syaiful Bahri. (1994). Prestasi Belajar dan Kompetensi-Kompetensi Guru. Surabaya: Usaha Nasional.
Djamarah, Saiful Bahri. (2000). Guru dan Anak Didik dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: Rineka Cipta.
Gagne and Brings, Prinsciples of Instructional Design. New York: Holt Rinehart and Winston, t.th.
Hafiduddin, Didin. dan Henri Tanjung. (2003). Manajemen Syariah dalam Praktik. Jakarta: Gema Insani Press.
Hamalik, Oemar. (2003). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Herpratiwi, (2006). Faktor-faktor Penentu Tinggi Rendahnya Prestasi Belajar Siswa. Bandung: ITB Library Research.
Jamaludin, (2004). Pembelajaran yang Efektif (Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Prestasi Siswa). Jakarta: Departemen Agama.
Kambey, Daniel C., (1999). Didaktik Metodik. Manado: Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Manado.
Komari, Disampaikan pada Pelatihan Nasional Guru dan Pengelola TK-TPA, Gedung LAN Makassar 24-26 Oktober 2008.
al-Lahim, Khalid Bin Abdul Karim. (2009). Mengapa Saya Menghapal al-Qur’an. Jakarta: Bumi Aksara.
Majid, Abdul. (2005). Perencanaan Pembelajaran, (Mengembangkan Standar Kompotensi Guru). Bandung: Remaja Rosda Karya.
Mukhtar, Yusuf. dkk., (1996). Materi Pokok Pendidikan Agama Islam. Modul 1-6, Pub. 3; Jakarta: Direktorat Jenderal Pembinaan Kelembagaan Agama Islam Departemen Agama RI.
Mulyasa, (2005). Menjadi Guru Profesional (Menciptakan Pembelajaran Efektif dan Menyenangkan). Bandung: Remaja Rosda Karya.
Nata, Abuddin. (2008). Manajemen Pendidikan; Mengatasi Kelemahan Pendidikan Islam di Indonesia. Ed. 2; Pub. 3; Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Poerwadarminta, W.J.S., (2007). Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Rauf, Abdul Aziz Abdul. (2001). Kiat Sukses Menjadi Hafizh Qur’an Da’iyah. Yogyakarta: Araska.
Ash-Shiddieqy, M. Hasbi. (1990). Sejarah dan Pengantar Ilmu al-Qur’an/Tafsir. Pub. 13; Jakarta: Bulan Bintang.
Shihab, Quraish. (2002). Tafsir al-Qur’an al-Karim. Jakarta: Mizan.
Suciati, dkk., (2007). Belajar dan Pembelajaran 2. Pub. 17; Jakarta: Universitas Terbuka.
Sukmadinata, Nana Syaodih. (2003). Landasan Psikologi Proses Pendidikan. Cet. 1; Bandung: Remaja Rosdakarya.
Sulthon, Muhadjir. (1992). al-Barqy; Buku Belajar Baca Tulis Alquran untuk TK, SD, dan MI. Surabaya: Pena.
Sulton, Masyhud., dan Moh. Khusnurdilo. (2005). Manajemen Pondok Pesantren. Jakarta: Diva Pustaka.
Sumantri, Mulyani., dan Nana Syaodih. (2006). Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Universitas Terbuka.
Syah, Muhibbin. (2010). Psikologi Pendidikan dengan Pendidikan Baru. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Yamin, Martinis. (2007). Profesionalisasi Guru dan Implementasi KTSP. Jakarta: Gaung Persada Press.
Zain, Muhammad. (1985). Tata Cara atau Problematika Menghapal al-Qur’an dan Petunjuk-Petunjuknya. Jakarta: Pustaka al-Husn.
Published
2019-09-25
How to Cite
Arif, M., & Nggolitu, I. (2019). Hafidz Qur’an and Its Influence toward High School Students Learning Achievement in Indonesia. Ijtimā’iyya: Journal of Muslim Society Research, 4(2), 175-196. https://doi.org/https://doi.org/10.24090/ijtimaiyya.v4i2.2840
Section
Articles