Teori Kritis Habermas dan Relevansinya dengan Pendidikan

Teori Kritis Habermas dan Relevansinya dengan Pendidikan

  • Fahri Hidayat Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan (STKIP) Majenang
Keywords: Jurgen Habermas, Critical Theory, Educational

Abstract

This paper examines the critical theory developed by Jurgen Habermas, a philosopher of the second-generation Frankfurt school of thought. Critical views of Habermas in social science that many social scientists studied can be implemented into the world of education and formulated into a model of critical education. Habermas's critical theory and theory of communicative action for educational sociology are used as models of how social theory can influence in shaping thought and action in education. Habermas's critical theory contributes in enlightenment to an education that is more humanizing to human beings, rather than seeing humans as empty papers that do not exist.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bryan S. Turner. 2005. Menggugat Sosiologi Sekuler: Studi Analisis Atas Sosiologi Weber terj. Mudhofir Abdulloh. Yogyakarta: Suluh Press.
Budi Hardiman. 1993. Menuju Masyarakat Komunikatif, Ilmu, Masyarakat, Politik, dan Postmodernisme menurut Jurgen Habermas. Yogyakarta: Kanisius.
Franz Magnis-Suseno. 1992. Filsafat sebagai Ilmu Kritis. Yogyakarta: Kanisius.
George Ritzer dan Douglas J. Goodman. 2008. Teori Sosiologi: Dari Teori Sosiologi Klasik sampai Perkembangan Mutakhir Teori Sosial Postmodern, terj. Nurhadi, Yogyakarta: Kreasi Wacana.
Joy A. Palmer. 2006. Fifty Modern Thinker on Education: 50 Pemikir Paling berpengaruh dalam Pendidikan Modern. Yogyakarta: IRCiSoD.
Jurgen Habermas. 1971. Knowledge and Human Interest terj. Jeremy J. Saphiro. Boston: Beacon Press.
H.AR. Tilaar. 2002. Perubahan Sosial dan Pendidikan: Pengantar Pedagogik Transformatif untuk Indonesia. Jakarta: Grasindo.
Ian Craib. 1986. Teori-teori Sosial Modern: Dari Parsons Sampai Habermas, terj. Efendi. Jakarta: Grafindo Persada.
Philippe Cabin dan Jean Francois Dortier (ed). 2005. Sosiologi: Sejarah dan Berbagai Pemikirannya terj. Ninik Rochani Sjams. Yogyakarta: Kreasi Wacana.
Stevan M. Chan. 2002. Pendidikan Liberal Berbasis Sekolah. Yogyakarta: Kreasi Wacana.
Ziauddin Sardar. 1988. Tantangan Dunia Islam Abad 21: Menjangkau Informasi terj. A.E Priyono. Bandung: Penerbit Mizan.
Published
2017-09-10
Section
Articles