Pendidikan Entrepreneurship sebagai Alternatif Menjawab Tantangan Pendidikan Global

Dwi Destiana

Abstract


Abstract: Global competition that demands the development of society in the world, has an impact on the education which becomes the foundation of the nation's scientific. Globally, all nations are vying to improve progress in all areas of technology, economics, and education. Unavailability jobs for the nation's intellectuals, the low economic community, and the competitiveness of the nation, became an internal challenge of Indonesia to be able to fix and strengthen the nation building. Education entrepreneurship comes as an alternative education to answer the challenges of global education. The existence of entrepreneurship education curriculum at every level of education, government and community support, and actualization of entrepreneruship education in universities, become the carrying capacity expected to realize the nation's progress in this global era.

Keywords: Education, Entrepreneurship, Global.

 

Abstrak: Persaingan global yang menuntut adanya perkembangan masyarakat belahan dunia, memberikan pengaruh pada pendidikan yang menjadi pondasi keilmuan bangsa. Secara global, semua bangsa berlomba-lomba dalam meningkatkan kemajuan di semua bidang teknologi, ekonomi, dan pendidikan. Ketidaktersediaan lapangan pekerjaan bagi kaum intelektual bangsa, rendahnya ekonomi masyarakat, dan daya saing bangsa, menjadi tantangan intern Indonesia untuk bisa membenahi diri menguatkan sendi-sendi pembangunan bangsa. Pendidikan entrepreneurship hadir sebagai salah satu alternatif pendidikan untuk menjawab tantangan pendidikan global. Adanya kurikulum pendidikan entrepreneurship di setiap tingkat pendidikan, dukungan pemerintah dan masyarakat, dan aktualisasi pendidikan entrepreneruship di perguruan tinggi, menjadi daya dukung yang diharapkan akan mewujudkan kemajuan bangsa di era global ini.

Kata kunci: Pendidikan, Entrepreneurship, Global.

Keywords


Education, Entrepreneurship, Global.

Full Text:

PDF

References


Aprijon. “Kewirausahaan dan Pandangan Islam”. Jurnal Menara. Vol. 12 No. 1 Januari-Juni 2013.

Chasanatin, Haitain. 2015. Pengembangan Kurikulum. Yogyakarta: Kaukaba Dipantara.

Fitriati, Rachma “Entrepreneurship Education: Toward Models in Several Indonesia’s University”, Prosiding The 4th International Conference on Indonesian Studies: “Unity,Diversity and Future”.

Frinces, Z. Heflin. “Pentingnya Profesi Wirausaha di Indonesia”, Jurnal Ekonomi & Pendidikan. Volume 7 Nomor 1 April. 2010

Idri. 2015. Hadis Ekonomi (Ekonomi dalam Perspektif Nabi). Jakarta: Kencana.

M.Echols, John dan Hassan Shadily. 2014. Kamus Inggris Indonesia. Jakarta: Gramedia.

Nurseto, Tejo. 2010. “Pendidikan Berbasis Entrepreneur”, Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, Vol. VIII No. 2

Roqib, Moh. 2011. Prophetic Education.Yogyakarta: Buku Litera.

. 2009. Ilmu Pendidikan Islam Pengembangan Pendidikan Integratif di Sekolah, Keluarga, dan Masyarakat. Yogyakarta: LkiS Yogyakarta.

Shill Imaroh, Tukhas. 2014. Pendidikan entrepreneurship sebagai Strategi Peningkatan dAya Saing Bangsa dalam Menghadapi AEC, disampaikan pada Seminar Nasional “Anti Kebijakan Perpajaka dalam menghadapi ASEAN Economic Comunity 2015”, 15 Februari. Jakarta.

Sunaryo, PO Abas dkk. 2011. Kewirausahaan. Yogyakarta: Andi.

Tambak, Syahraini. 2013. Membangun Bangsa Melalui Pedidikan. Yogyakarta:Graha Ilmu.

Winardi. 2004. Entrepreneur dan Entrepreneurship. Jakarta: Kencana.

Software Kamus Inggris Indonesia versi 2.03.




DOI: http://dx.doi.org/10.24090/ins.v22i2.2017.pp302-312

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Dwi Destiana

 

Creative Commons License
INSANIA by http://ejournal.iainpurwokerto.ac.id/index.php/ibda is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

View My Stats