Memaksimalkan Perkembangan Kognitif Anak Sekolah Dasar Melalui Pembelajaran Literasi

Titik Suciati

Abstract


Abstract:Being able to explore the world around through the five senses is one of the stages of cognitive development that passes through each individual. Then, just how to maximize each stage to get the perfect cognitive ability. Especially in elementary school-aged children, they know more about many things than before, and need good guidance on how to learn from the surrounding environment as a preparation for the next stage of cognitive development. Cognitive or intellectual potential is imposed on the activities of thinking that actually need an intensive effort to maximize it. One that can be done is through literacy learning. Literacy learning at elementary school level is hoped as the process of understanding, the process of reading, the process of writing, and the concept of written analysis that can help to improve their cognitive development. While in the context of education, there are four forms of learning that can be applied, they are learning of literacy reading, literacy learning writing, science literacy learning, learning mathematical literacy.

Keywords:Cognitive Development, Primary School Children, Literacy Learning

Abstrak: Dapat mengeksplorasi terhadap dunia sekitar melalui panca indera merupakan salah satu tahap perkembangan kognitif yang dilalui setiap individu. Lalu, tinggal bagaimana memaksimalkan setiap tahapnya agar mendapatkan kemampuan kognitif yang sempurna. Khususnya pada anak usia sekolah dasar, mereka sudah lebih tahu tentang banyak hhal dibandingkan dengan masa sebelumnya, dan perlu bimbingan yang baik bagaimana ia belajar dari lingkungan sekitarnya sebagai bekal menuju tahap perkembangan kognitif selanjutnya. Kognitif atau potensi intelektual ini menakankan pada kegiatan berfikir yang sejatinya perlu upaya intensif untuk memaksimalkannya. Salah satu yang dapat dilakukan yaitu melalui pembelajaran literasi. Pembelajaran literasidi tingkat sekolah dasar, diharapkan proses pemahaman, proses membaca, proses menulis, dan konsep analisis wacara tertulis dapat dimiliki oleh anak-anak guna membantu meningkatkan perkembangan kognitifnya. Sedangkan dalam konteks pendidikan, ada empat bentuk pembelajaran literasi yang dapat diterapkan, diantaranya: pembelajaran literasi membaca, pembelajaran literasi menulis, pembelajaran literasi sains, pembelajaran literasi matematis.

Kata Kunci: Perkembangan Kognitif, Anak Sekolah Dasar, Pembelajaran Literasi


Keywords


Cognitive Development, Primary School Children, Literacy Learning

Full Text:

PDF

References


Abidin, Yunus. 2017. Pembelajaran Literasi: Strategi Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika, Sains, Membaca dan Menulis. Jakarta: Bumi Aksara.

Crain, William. 2014. Teori Perkembangan: Konsep dan Aplikasi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Fathurrohman, Muhammad & Sulistyorini.2012. Belajar dan Pembelajaran.Yogyakarta: SUKSES Offset.

Papalia, Diane E. 2008. Human Development. Jakarta: Prenadanedia Group

Santrock, John W. 2007. Perkembangan Anak. Ditermejahkan oleh Mila Rahmawati dan Anna Kuswanti. Jakarta: Erlangga.




DOI: http://dx.doi.org/10.24090/ins.v22i2.2017.pp313-328

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Titik Suciati

 

Creative Commons License
INSANIA by http://ejournal.iainpurwokerto.ac.id/index.php/ibda is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

View My Stats