Objek Assesmen Proses dan Hasil Belajar: Ranah Kognitif, Psikomotor dan Afektif

Feny Nida Fitriani

Abstract


Abstract: In the national education system the formulation of educational objectives, both curricular and instructional objectives, uses the classification of learning outcomes from Benjamin Bloom which broadly divides it into three domains, namely: cognitive domain, affective domain, and skill domain. Based on the assessment, educators and the parent can obtain information on progress achievements to illustrate the attitudes, knowledge, and skills of the child has learning. Three aspects of the assessment of the object learning process and outcomes are also applied in early childhood education in STPPA or standards of child development achievement level formulated in core competencies, basic competencies and indicators.

 

Keywords: Objects Assessment of learning outcomes, bloom taxonomy, and Early Childhood Education.

 

 

Abstrak: Dalam sistem pendidikan nasional rumusan tujuan pendidikan, baik tujuan kurikuler maupun tujuan instruksional, menggunakan klasifikasi hasil belajar dari Benyamin Bloom yang secara garis besar membaginya menjadi tiga ranah, yakni: ranah kognitif, ranah afektif, dan ranah keterampilan.Berdasarkan penilaian tersebut, pendidik dan orang tua anak dapat memperoleh informasi tentangcapaian perkembangan untuk menggambarkan sikap, pengetahuan, dan keterampilan yang dimiliki anak setelah melakukan kegiatan belajar. Tiga ranah obyek asesmen proses dan hasil belajar ini juga diaplikasikan di pendidikan anak usia dini dalam STPPA atau standar tingkat pencapaian perkembangan anak yang dirumuskan dalam kompetensi inti, kompetensi dasar dan indikator.

 

Kata Kunci: Objek Asesmen hasil belajar, taksonomi bloom, dan Pendidikan Anak Usia dini.

Keywords


Objects Assessment of learning outcomes, bloom taxonomy, and Early Childhood Education.

Full Text:

PDF

References


Bloom, Benjamin S.et al. 1956.Taxonomy of Educational Objectives, Handbook 1 Cognitive Domain. New York: David Mckay Company Inc.

Musial, Dian. dkk. 2009. Foundations of Meaningful Educational Assessment. Boston: McGraw-Hill.

Permendikbud Nomor 146 Tahun 2014 tentang Kurikulum 2013 Pendidikan Anak Usia Dini, Lampiran V tentang Penilaian.

Permendikbud Nomor 146 Tahun 2014 tentang Kurikulum 2013 Pendidikan Anak Usia Dini, Lampiran IV tentang Pembelajaran.

Sudjana, Nana. 2002. Penilaian hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sukiman. 2012. Pengembangan sistem evaluasi. Yogyakarta: Insan Madani

Utari, Retno.¬¬¬¬_____. Taksonomi Bloom: Apa dan Bagaimana Menggunakannya. Dalam http://www.bppk.depkeu.go.id yang dunduh pada tanggal 29 Maret 2017.




DOI: http://dx.doi.org/10.24090/ins.v22i2.2017.pp329-340

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Feny Nida Fitriani

 

Creative Commons License
INSANIA by http://ejournal.iainpurwokerto.ac.id/index.php/ibda is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

View My Stats