Model Pembelajaran Quantum Teaching Berbasis Multimedia sebagai Bentuk Inovasi Active Learning

Novi Mayasari

Abstract


Abstract: Multimedia-based quantum teaching is one of active learning instructional innovation. The active learning concept of multimedia-based quantum teaching is implemented through the framework of TANDUR (Grow, Nurture, Name, Demonstrate, Repeat, and Celebrate) and it uses multimedia as the learning media. Multimedia is implemented in the form of audio-visual with macromedia flash player application containing subject matter and educational game called as Electronic Puzzle. Multimedia-based quantum teaching is a form of active learning innovation that can be implemented by educators or teachers during the learning process. It is expected to help educational professionals, especially teachers, to enhance the students' motivation in order to help them achieve the expected learning goals.

Keywords: Quantum Teaching, Multimedia, Active Learning

 

Abstrak: Model pembelajaran quantum teaching berbasis multimedia merupakan salah satu bentuk inovasi pembelajaran aktif atau active learning. Konsep active learning dalam model pembelajaran quantum teaching berbasis multimedia diterapkan melalui kerangka TANDUR (Tumbuhkan, Alami, Namai, Demosntrasi, Ulangi, dan Rayakan) dan multimedia sebagai media pembelajarannya. Multimedia yang digunakan berbentuk audio visual dengan aplikasi macromedia flash player yang berisi materi pelajaran dan game edukasi yang dinamakan puzzle elektronik. Model pembelajaran Quantum Teaching berbasis multimedia ini sebagai bentuk inovasi active learning dapat diimplementasikan pendidik atau guru dalam proses pembelajaran. Model pembelajaran Quantum Teaching berbasis multimedia diharapkan dapat membantu praktisi pendidikan khususnya para guru dalam menumbuhkan motivasi belajar peserta didik sehingga memudahkan dalam mencapai tujuan pembelajaran yang diharapkan.

Kata Kunci : Quantum Teaching, Multimedia, Pembelajaran Aktif

Keywords


Quantum Teaching, Multimedia, Active Learning

Full Text:

PDF

References


A’la, M. 2010. Quantum Teaching. Yogyakarta : Diva Press.

Daradjat, Zakiyah, dkk. 1996. Metodologi Agama Islam. Jakarta: Bumi Aksara.

Daryanto. 2011. Media Pembelajaran. Bandung: Sarana Tutorial Nurani Sejahtera.

DePorter, B. dan Hernacki, M. 2009. Quantum Learning: Membiasakan Belajar Nyaman dan Menyenangkan. Bandung: Kaifa Mizan Pustaka.

DePorter, B., Reardon, M., dan Nouri, S.S. 2010. Quantum Teaching Mempraktekkan Quantum Teaching di Ruang-ruang Kelas. Bandung: Kaifa.

Kusno dan Purwanto, J. 2011. Effectiveness of Quantum Learning for Teaching Linear Program at the Muhammadiyah Senior High School of Purwokerto in Central Java,Indonesia. EDUCARE: International Journal for Educational Studies, 4(1).

Mayer, R. E. 2002. Cognitive Theory and The Desain of Multimedia Instruction: an Example Of The Two-way Street Between Cognition And Instruction. New Directions For Teaching And Learning, No.89, Spring 2002 Wiley Periodicals, Inc.

Machmudah, Ummi. 2008. Active Learning Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Malang: UIN-Malang Press.

Merrill, P. F., et al. (1996). Computers in eucation (3rd ed.) Englewood Cliffs. NJ: Eucational Technology Publication.

Mulyasa, E. 2002. Kurikulum Berbasis Kompetensi. Konsep Karakteristik dan Implementasi. Bandung: Rosdakarya

Prasetyo, S. 2007. Pengembangan Pembelajaran Dengan Menggunakan Multimedia Interaktif Untuk Pembelajaran Yang Berkualitas. Semarang: UNNES.

Rusman. 2012. Belajar dan Pembelajaran Berorientasi Komputer: Mengembangkan Profesionalisme Guru Abad 21. Bandung: alfabeta.

Semiawan, Conny. 1992. Pendekatan Ketrampilan Proses. Jakarta: Gramedia.

Silberman, Melvin L. 1996. Active Learning: 101 Strategies to Teach Any Subject diterj.oleh Raisul Muttaqien. Bandung: Nuansa Cendekia

Silberman, Melvin L. 2016. Active Learning diterj.oleh Raisul Muttaqien Edisi Revisi. Bandung: Nuansa Cendekia

Sutopo, A.H. 2003. Multimedia Interaktif dengan Flash. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Tafsir, Ahmad. 2003. Metodologi Pengajaran Agama Islam. Bandung : Remaja Rosdakarya Offset

Vaughan, T. (2006). Multimedia:making it work. Terjemahan Theresia Arie Prabawati & Agnes Heni Triyuliana. McGraw: Hill Company. Inc.

Wena, M. 2009. Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer: Suatu Tinjauan Konseptual Operasional. Jakarta: Bumi Aksara.

Wenger, Win, Beyond. 2003. Teaching and Learning, Memadukan Quantum Teaching & Learning diterjemahkan Ria Sirait dan Purwanto. Bandung: Nuansa.

Zaini, Hisyam. 2008. Strategi Pembelajaran Aktif. Yogyakarta: Pustaka Insan Madani




DOI: http://dx.doi.org/10.24090/ins.v22i2.2017.pp199-216

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Novi Mayasari

 

Creative Commons License
INSANIA by http://ejournal.iainpurwokerto.ac.id/index.php/ibda is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

View My Stats