Model “The Best Procces” Pendidikan Bermutu dan Berdaya Saing

Suwarjono Suwarjono

Abstract


Abstract: The rationale of this article is based on the quality of the school and the quality of the graduates is still low, the implementation of sentaralistic education, the school management is not appropriate, the input-output analisys approach, the community participation is still weak, and cooperation is still low. Then the required management model that can create a quality education and competitive. Model "The Best Procces" quality education and competitiveness can be one solution in creating quality education and competitive. This model aims to create high quality schools and graduates, namely schools that prioritize good planning, implementation, and evaluation processes, supported by management that has the character of improving students' cognitive, affective, psychomotoric, believing skills, and operational skills, leadership skills skills.

Keywords: model, process, quality, competitive.

 

Abstrak: Rasional penulisan artikel ini dilatar belakangi oleh mutu sekolah dan mutu lulusan masih rendah, penyelenggaraan pendidikan sentaralistik, manajemen sekolah belum sesuai, pendekatan input-output analisys, peran serta masyarakat masih lemah, dan kerja sama masih rendah. Maka diperlukan model managemen yang dapat menciptakan pendidikan yang bermutu dan berdaya saing. Model “The Best Procces” pendidikan bermutu dan berdaya saing dapat menjadi salah satu solusi dalam menciptakan pendidikan bermutu dan berdaya saing. Model ini bertujuan untuk mewujudkan sekolah dan lulusan yang bermutu yaitu sekolah yang mengutamakan proses perencanaan‚ pelaksanaan, dan evaluasi yang baik, didukung oleh manajemen yang memiliki karakter meningkatkan kemampuan kognetif, afektif, psikomotorik siswa, believing skills, dan operational skills, leadershif skills.

Kata Kunci: model, proses, bermutu, berdaya saing.


Keywords


model, process, quality, competitive.

Full Text:

PDF

References


Arifin, Daeng dan Pipin, Arifin. 2010. Sekolah Mandiri Pemberdayaan Komite Sekolah dalam Mengingkatkan Mutu Pendidikan. Bandung: Pustaka Al Kasyaf.

Arikunto, Suharsimi. 2009. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Bina Aksara.

Danim, Sudarwan. 2006. Visi Baru Manajemen Sekolah: Dari Unit Birokrasi ke Lembaga Akademik. Jakarta: Bumi Aksara.

Hadis, Abdul, dkk. 2010. Manajemen Mutu Pendidikan. Jakarta: Alfabeta.

Mulyasana‚ Dedi. 2012. Pendidikan Bermutu dan Berdaya Saing. Yogyakarta: PT. Remaja Rosdakarya.

Sagala, Sy. 2006. Manajemen Strategic dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Sallis, Edward. 1993. Total Qualiti Management in Education. London: Kogan.

Sanusi, Achmad. 2015. Sistem Nilai. Bandung: Nuansa Cendikia.

__________________. 2015. Pendidikan untuk Kearifan, Bandung: Nuansa Cendikia.

Undang-undang nomor 23 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.




DOI: http://dx.doi.org/10.24090/ins.v22i2.2017.pp217-233

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Suwarjono Suwarjono

 

Creative Commons License
INSANIA by http://ejournal.iainpurwokerto.ac.id/index.php/ibda is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

View My Stats