Jurnal Kependidikan http://ejournal.iainpurwokerto.ac.id/index.php/jurnalkependidikan <div style="text-align: justify;"><a href="http://u.lipi.go.id/1507432908" target="_blank" rel="noopener">e-ISSN 2598-4845</a> <a href="http://u.lipi.go.id/1388464447" target="_blank" rel="noopener">p-ISSN 2355-018X</a></div> <div style="text-align: justify;"><strong>Jurnal Kependidikan</strong> is a peer-reviewed journal that mediates the dissemination of researchers in education, especially from management, research, a study of thinking, and educational evaluation. The journal is published by Ikatan Keluarga Alumni Institut Agama Islam Negeri Purwokerto.</div> <div style="text-align: justify;">We accept submissions from all over the world. All submitted articles shall never been published elsewhere, original and not under consideration for other publication.</div> <div style="text-align: justify;"><strong>Jurnal Kependidikan</strong> has been accredited by the Indonesian Ministry of Research, Technology and Higher Education is currently ranked as <a href="http://sinta2.ristekdikti.go.id/journals/detail?id=4157" target="_blank" rel="noopener">SINTA 5</a></div> en-US <p>Authors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/">Creative Commons Attribution 4.0 International License</a> that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.</p> a.sunhaji@gmail.com (Sunhaji) tohirz@iainpurwokerto.ac.id (Tohir Zuhdi) Thu, 28 Nov 2019 00:00:00 +0000 OJS 3.1.0.1 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Nilai-Nilai Pendidikan Humanis dalam Surat An-Nisa Ayat 63 http://ejournal.iainpurwokerto.ac.id/index.php/jurnalkependidikan/article/view/3020 <p><strong>Abstract</strong></p> <p><em>Humanist education is one method of learning that emphasizes the human aspects of each student. Through humanist education, each student will be formed into an independent human being. As explained in the </em><em>Al-Quran</em><em>, one of which is contained in the An-Nisa verse verse 63. In that verse, it contains the values ​​of humanist education. One of them is humanist-religious education and humanist-liberation education. Through these values ​​will form humans who have superior character, intellectual, physical, and spiritual.</em></p> <p><strong><em>Keywords: an-nisa verse 63, humanist education, humanist-religious, humanist-liberation</em></strong></p> <p>&nbsp;</p> <p><strong>Abstrak</strong></p> <p>Pendidikan humanis merupakan salah satu metode dalam pembelajaran yang menekankan kepada aspek kemanusiaan masing-masing siswa. Melalui pendidikan humanis, setiap siswa akan dibentuk menjadi manusia yang merdeka. Seperti yang telah dijelaskan dalam Al-Quran, salah satunya yang terdapat di dalam surat An-Nisa ayat 63. Di dalam ayat tersebut, mengandung nilai-nilai pendidikan humanis. Salah satunya yaitu pendidikan humanis-religius dan pendidikan humanis-liberasi. Melalui nilai-nilai tersebut akan membentuk manusia yang memiliki keunggulan budi pekerti, intelektual, jasmani, serta rohani.</p> <p>Kata Kunci: an-nisa ayat 63, pendidikan humanis, humanis-religius, humanis-liberasi</p> Yeti Dwi Herti ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 http://ejournal.iainpurwokerto.ac.id/index.php/jurnalkependidikan/article/view/3020 Thu, 28 Nov 2019 00:00:00 +0000 Strategi Hubungan Masyarakat dalam Pelaksanaan Fundraising di MI Diponegoro 1 Purwokerto Lor http://ejournal.iainpurwokerto.ac.id/index.php/jurnalkependidikan/article/view/2994 <p>Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan strategi hubungan masyarakat dalam pelaksanaan <em>fundraising </em>di MI Diponegoro 1 Purwokerto Lor. Penelitian ini bersifat deskriptif kualitatif. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah wawancara, observasi, dan dokumentasi. Kemudian data yang telah terkumpul dianalisis dengan menggunakan teknik analisis data secara induktif, yaitu melalui pencatatan, pengorganisasian dan pengkodean data. Hasil penelitian ini menunjukan strategi hubungan masyarakat dalam pelaksanaan <em>fundraising </em>di MI Diponegoro 1 Purwokerto Lor melalui menjalin hubungan baik dengan: 1) Komite Sekolah, 2) Kebijakan Gerakan Infak 3) Hubungan denganYayasan, &nbsp;4) Hubungan dengan Alumni, 5) Hubungan dengan Donatur Tetap, 6) Koperasi, 7) Program Khotmil Quran, 8) Kerjasama dengan Penerbit Buku, dan 9) Kerjasama dengan TK/RA.</p> Widya Rahmawati Al-Nur ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 http://ejournal.iainpurwokerto.ac.id/index.php/jurnalkependidikan/article/view/2994 Thu, 28 Nov 2019 00:00:00 +0000 Pendidikan Multikultural dan Relevansinya dengan Pendidikan Agama Islam http://ejournal.iainpurwokerto.ac.id/index.php/jurnalkependidikan/article/view/3080 <p><strong>Abstract</strong></p> <p><em>The purpose of writing this article is as a reflection material for the character of Indonesian education in the midst of diversity and cultural diversity. The reality of multi-religious life, language, culture, and ethnicity requires transformation in the field of education. Conventional education patterns that are oriented towards strengthening science should begin to build awareness that teaching diversity to students is important. Multicultural education as a process in shaping the mindset of students in order to have a high social life and mutual respect for each other, in the implementation of multicultural education is very parallel and relevant if collaborated with Islamic religious education values.</em></p> <table width="567"> <tbody> <tr> <td width="85"> <p><strong><em>Keywords</em></strong></p> </td> <td width="482"> <p><em>multicultural education, relevance, islamic education</em></p> </td> </tr> </tbody> </table> <p><strong>&nbsp;</strong></p> <p><strong>Abstrak</strong></p> <p>Tujuan Penulisan artikel ini adalah sebagai bahan refleksi bagi karakter pendidikan masyarakat Indonesia di tengah kemajemukan dan keragaman budaya. Realitas kehidupan multiagama, bahasa, kultur, dan etnis membutuhkan transformasi dalam bidang pendidikan. Pola-pola pendidikan konvensional yang berorientasi pada penguatan ilmu pengetahuan seyogyanya mulai terbangun kesadaran bahwa mengajarkan keragaman pada anak didik adalah penting. Pendidikan multikultural sebagai sebuah proses dalam membentuk pola pikir anak didik agar memiliki jiwa sosial yang tinggi dan saling menghormati pada sesamanya, dalam implementasinya pendidikan multikultural sangat sejajar dan relevan jika dikolaborasikan dengan nilai-nilai pendidikan agama Islam.</p> <table width="567"> <tbody> <tr> <td width="85"> <p><strong><em>Kata Kunci</em></strong></p> </td> <td width="482"> <p>pendidikan multikultural, relevansi, pendidikan agama islam</p> </td> </tr> </tbody> </table> Hanif Tofiqurrohman ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 http://ejournal.iainpurwokerto.ac.id/index.php/jurnalkependidikan/article/view/3080 Thu, 28 Nov 2019 09:08:57 +0000