PERKEMBANGAN DAN PEMEROLEHAN BAHASA ANAK

  • Enjang Burhanudin Yusuf IAIN Purwokerto
Keywords: Language acquisition, Children’s language development

Abstract

Children in acquiring languages pass through a processwhich is unique, step by step, continuous, and flourish until gaining theperfect ability. Along with the physical deelopment, children experienceintellectual and mental growth including language intelligence. Languageacquisition is defined as children’s way in acquiring their first languageor mother language naturally and unconsciously, not formally so thatthey have good language skills. Children’s language development fromnewborn phase to its perfection occurs toward almost all children with thesimilar steps. Children’s language development continues to its perfectionalong with their extensive asociation and interaction with their surroudings.Children are motivated intrinsically or extrinsically to keep deepening theirlanguage skills because with their language they can understand theirsurroundings and develop their ability. There are some opinions relatedto how chidren acquie their first language –Behaviorism, Nativism ormentalism, Cognitivism, Interactionism, and functional theory. Each theoryhas various perspectives about how children can obtain their first language.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asiyah, Siti. The Effectiveness of Analytic Psycho-Linguistic Approach to Teach Pronunciation Viewed from The Students’ Learning Motivation. Jurnal dimensi pendidikan dan pembelajaranVolume 1, Nomor 2, Januari 2014

Baradja, M. F. 1990. Kapita Selekta Pengajaran Bahasa. Malang: IKIP Malang

Cahyono, Bambang Yudi. 1995. Kristal-Kristal Ilmu Bahasa. Surabaya: Airlangga University Press

Chaer, Abdul. 2003. Psikolinguistik: Kajian Teoretik. Jakarta: PT Rineka Cipta,

Christianti, Martha. Membaca dan Menulis Permulaan untuk Anak Usia Dini. Jurnal Penelitian Anak, Vol. II, Edisi 2, Desember 2013.

Conny R. Semiawan. 2000. Perkembangan dan Belajar Peserta Didik. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi.

Dardjowidjojo, Soenjono. 2003. Psikolinguistik: Pengantar Pemahaman Bahasa Manusia. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia,

Etty Rohayati. Pengembangan Bahasa Ibu (Bahasa Sunda) yang Berkarakter Untuk Anak Usia Dini. Cakrawala Dini Volume III. No. 2 (2012)

Harras, Kholid A. dan Andika Dutha Bachari. 2009. Dasar-Dasar Psikolinguistik. Bandung: UPI Press,

Hernawati, Tati. Pengembangan Kemampuan Berbahasa dan Berbicara Anak Tunarungu. Jurnal JASSI_anakku Volume 7 No. 1 Juni 2007

Kapoh, Ruty J. Beberapa Faktor yang Berpengaruh dalam Perolehan Bahasa.Jurnal Interlingua Vol 4, April 2010

Khotijah. Teori-Teori Proses Pemerolehan Bahasa dalam Perspektif Al-Qur’an.Jurnal Tarbawiyah Volume 10 Nomor 2 Edisi Juli-Desember 2013.

Lyons, John. 1981. Language and Linguistics, an Intoduction. UK: Cambridge University Press Mar’at, Samsunuwiyati. 2005. Psikolinguistik: Suatu Pengantar. Bandung: PT Refika Aditama,

Murny. Ujaran Anak Pada Fase Holofrasa Fungsi, Bentuk & Konteks. Jurnal Sosial Budaya, Vol. 8 No. 02 Juli-Desember 2011

Nur Fatwikiningsih. Peningkatan Kemampuan Berbahasa Melalui Metode Berkomunikasi dengan Gambar pada Anak dengan Ciri Gangguan Pemusatan Perhatian dan Hiperaktivitas. JURNAL SAINS DAN PRAKTIK PSIKOLOGI, Volume 2 No. 32014

Pateda, Lamsike. Tinjauan Psikologis Pemerolehan Bahasa dan Kemampuan Bernalar Pada Anak. Jurnal AL-LISAN IAIN Gorontalo Volume 1 Nomor 1 Juni 2015

Pujianingsih. Perkembangan Bahasa dan Gangguan Bahasa pada Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Pendidikan Khusus, Vol. 6, No. 1 Mei 2010
Rahimpour, Massoud. Developmental Stages of Child Language.Journal of Faculty of Letters and Humanities Year 47 No. 190.
Renanti, Medhanita Dewi. Identifikasi Arti Tangis Bayi Versi Dunstan Baby Language
Menggunakan Jarak Terpendek dari Jarak Mahalanobis (Infant Cries Identification
of Dunstan Baby Language Version using the Shortest Distance of Mahalanobis).
Jurnal Sains Terapan Edisi III Vol-3 (1) : (2013)
Shafa. Teori Pemerolehan Bahasa dan Implikasinya dalam Pembelajaran. Jurnal Dinamika Ilmu IAIN Samarinda, Vol 12 No 2, Desember 2012
Simanjuntak, Mangantar. 1990. Teori Linguistik Chomsky dan Teori Linguistik Wernicke.Kearah satu teori bahasa yang lebih sempurna. Jakarta: Radar Jaya
Offset
Soeparno. 2008. Aliran Tagmemik: Teori, Analisa, dan Penerapan dalam Pembelajaran
Bahasa. Yogyakarta: Tiara Wacana
Sukartiningsih, Wahyu. Peningkatan Kualitas Pembelajaran Membaca dan menulis
Permulaan di Kelas 1 Sekolah Dasar Melalui Media Kata Bergambar. Jurnal
Pendidikan Dasar, Vol.5, No.1, 2004
Sunanik. Pelaksanaan Terapi Wicara dan Terapi Sensori Integrasi pada Anak Terlambat
Bicara.Jurnal Pendidikan IslamVol. 7, Nomor 1, April 2013
Syafroni, Roni Nugraha. Panjang Rata-Rata Tuturan Anak Usia 2 Tahun 7 Bulan
dalam Bingkai Teori Pemerolehan Bahasa Anak. Jurnal Pendidikan UNSIKA
Volume 4 Nomor 1, Maret 2016
Yaumi, Muhammad. Desain Strategi Pembelajaran untuk Mengembangkan Kecerdasan
Verbal-Linguistik Peserta Didik. Jurnal Auladuna, VOL. 2 NO. 1 JUNI
2015
Published
2017-01-29
How to Cite
Yusuf, E. (2017). PERKEMBANGAN DAN PEMEROLEHAN BAHASA ANAK. Yinyang: Jurnal Studi Islam Gender Dan Anak, 11(1). Retrieved from http://ejournal.iainpurwokerto.ac.id/index.php/yinyang/article/view/826
Section
Articles